ALDRIG MER!

graf 1993-2017

Staffanstorp är en välskött kommun, med sund ekonomi och låg kommunalskatt. Det yttersta politiska ansvaret har under många år vilat på Moderaterna och kommunstyrelsens ordförande.

Men det har inte alltid varit så. 1994 skapades en ohelig allians mellan Socialdemokraterna och det dåvarande Folkpartiet (nuvarande Liberalerna). Erfarenheten från de åren förskräcker. S och Fp lyckades köra kommunens ekonomi i botten på mindre än ett år.

Kommunalskatten höjdes ganska omgående med en krona. Staffanstorpsborna fick avstå från ytterligare ett antal tusenlappar av sina surt förvärvade slantar – varje år. Men eftersom S och Fp ledningen helt tappat kontrollen över kostnaderna blev det stora underskott i kommunens ekonomi. Under de två åren som följde uppgick det sammanlagda underskottet till över 60 miljoner kronor.

Det tog oss moderater sedan flera år att städa upp. Det fanns inget utrymme för framåtsyftande satsningar – all kraft gick åt att sanera kommunens ekonomi. Men vi lyckades, och några år in på 2000-talet kunde vi åter på allvar börja satsa framåt.

För oss som inte bara var med, utan hade det yttersta ansvaret för att städa upp efter vanskötseln under de år S och Fp styrde, är slutsatsen lika självklar som enkel. Låt det aldrig hända igen!

Chansa inte på söndag. Lägg din röst på Moderaterna och ge Christian Sonesson förnyat förtroende att som kommunstyrelsens ordförande ansvara för kommunens ekonomi!

Nils-Ove Mårtenson, kommunstyrelsens ordförande 1999 – 2002

Michael Sandin, kommunstyrelsens ordförande 2003 – 2012